De beste kandidaatbeleving creëer je zo! 7 tips.

Sommige vacatures zijn lastig in te vullen, omdat er nu eenmaal veel vraag en weinig aanbod is. In dat geval is het zaak om gewilde kandidaten niet alleen op de juiste manier te benaderen, maar zeker ook om de relatie tijdens de procedure goed te houden. De manier waarop de kandidaat het wervingsproces beleeft is dan cruciaal om iemand over de streep te trekken. Laat daarom blijken dat u het waardeert als iemand op uw aanbod wil ingaan en zorg ervoor dat de volgende zaken tiptop in orde zijn.

1. Wees punctueel

Het lijkt een open deur, maar laat die gewilde kandidaat niet wachten, ook niet als deze zich te vroeg meldt. Laat zien dat u hem of haar graag wilt spreken en zorg ervoor dat u zelf ruim op tijd klaar bent voor het gesprek.

2. Geef de kandidaat de ruimte

Het komt maar al te vaak voor dat degene die het bedrijf vertegenwoordigt uitgebreid aan het woord is om alle ins en outs van de firma te kunnen belichten. Draai dat liever om en geef juist de kandidaat de ruimte om te vertellen over diens resultaten en ambities. Haak daarop in met de opties die u hem kunt bieden.

3. Wees slagvaardig

Gewilde, schaarse kandidaten hebben een broertje dood aan belastende, slome procedures. Waarom zouden ze daar ook in meegaan? Richt de procedure zo in dat iemand vooraf exact weet waar hij aan toe is en houd u daaraan. Kom iedere belofte over feedback of informatie stipt na. Maak ook alle interne beslissers tijdig duidelijk dat ze niet tijdens het proces nog met aanvullende wensen moeten komen en dat ze zich aan de afgesproken momenten moeten houden. Dat klinkt simpel, maar de praktijk blijkt altijd weerbarstig…

4. Vraag feedback

Hebt u recent nieuwe mensen aangenomen, vraag hen dan om feedback. Wat vonden ze prettig aan hun procedure en wat kon er beter? Probeer deze vraag ook te stellen aan mensen die uiteindelijk niet op je aanbod ingingen. Er kunnen tal van factoren een rol spelen, maar vraag expliciet naar hun beleving van de procedure. Ten slotte geeft een site als Glassdoor [link naar www.glassdoor.nl] vaak informatie over wat (afgewezen) kandidaten van jouw bedrijf vonden. Mogelijk staat daar ook feedback over de procedure.

5. Investeer tijd en aandacht in de afwijzing

Kandidaten die u afwijst verdienen misschien nog wel meer aandacht dan degene die u aanneemt. Een afwijzing zorgt hoe dan ook voor een onaangenaam gevoel en dus een onaangename associatie met uw bedrijf. Geef daarom goede feedback en leg uit waarom er (nu) geen plek voor hem of haar is. U weet immers maar nooit of iemand in de toekomst nog voor een andere vacature in aanmerking komt en slechte mond-tot-mondreclame over uw afwijzing wilt u natuurlijk vermijden.

6. Vermijd clichés

Iedereen lacht als er weer zo’n herkenbaar lijstje clichéwoorden in een vacaturetekst langskomt. Toch sluipen clichés erin voor u er erg in hebt. Dan beschrijft u uw bedrijf weer als ‘innovatief’ of zijn de werktijden ‘flexibel’. Deze termen zeggen eigenlijk niets en de kandidaat wordt er niet wijzer of blijer van. Pak de functiebeschrijving en arbeidsvoorwaarden er liever nog eens bij en kijk of u alle clichés eens anders kunt omschrijven. De functie én uw bedrijf worden er voor kandidaten echt interessanter door.

7. Heb oog voor detail

Zorg ervoor dat iemand zich welkom en gewaardeerd voelt en besteed daarom aandacht aan ieder detail. Komt een kandidaat op gesprek, dan is de aankomst al een moment om u van uw beste kant te laten zien. Zorg ervoor dat een parkeerplaats beschikbaar of indien nodig gereserveerd is. Laat de receptie iemand extra attent begroeten, bijvoorbeeld met naam. Kijk of u iemand een passend drankje kunt aanbieden en zorg voor iets anders naast de standaard koffie of thee om uit te kiezen. Ook het vertrek moet soepel verlopen. Hebt u zelf weleens door een gebouw gedwaald op zoek naar de uitgang? Of u afgevraagd waar u een uitrijkaart kon krijgen of hoe u nu weer snel bij een station komt? Daar liggen allemaal kansen.

Kandidaatbeleving staat los van budget

Een goede kandidaatbeleving creëren is zoals u ziet geen kwestie van budget, maar eerder van aandacht. Daarmee laat u de kandidaat zien dat u hem of haar graag ziet komen en dat u in organisatorisch opzicht alles goed voor elkaar hebt.

Dus zijn kandidaten schaars? Geef ze een geweldig gevoel!

Ook duurzaam recruitmentresultaat?

Recruitin is marktleider voor RPO in techniek en industrie. Met onze RPO-diensten bieden we u een fullservice recruitmentafdeling op locatie. Volledig schaalbaar en aan te passen aan veranderende omstandigheden.