Employer branding.
Eerlijk duurt het langst

Een kandidaat kiest bewust voor een nieuwe werkplek. De organisatie, de functie en het perspectief dienen aan te sluiten bij de eigen waarden en wensen voor de toekomst. Een kandidaat kiest niet voor wat een organisatie graag wil zijn maar in de praktijk niet is. Zet als werkgever dus in je arbeidsmarktcommunicatie niet je beste been voor, maar je echte been…Daar komt employer branding bij kijken.

De praktijk wijst namelijk uit dat als organisaties nieuwe medewerkers weten aan te trekken op basis van de zuivere kernwaarden, dit leidt tot langere dienstverbanden.

Tijdens selectiegesprekken met sollicitanten brengen wij dit altijd op een kraakheldere manier ter sprake: laten we van beide zijden kennismaken en vertellen wie we zijn en niet wie we willen zijn. Deze aanpak past in ons streven naar duurzame matches. Die zijn zowel in het belang van de kandidaat als dat van de organisatie.

Wat is de definitie van een employer brand?

Het employer brand (ook wel: werkgeversmerk) is een term die vaak gebruikt wordt om de reputatie van een organisatie als werkgever te omschrijven en de waardepropositie die ze heeft voor haar medewerkers. Het is daarmee iets anders en gaat verder dan de algemene bedrijfsnaam en reputatie voor klanten. Brett Minchington beschrijft het werkgeversmerk als: “Het beeld van een organisatie als een ‘geweldige plek om te werken’ in de geest van huidige werknemers en belangrijke belanghebbenden op de externe markt (actieve en passieve kandidaten, klanten etc.).”

Kortom: employer branding gaat over alle activiteiten die tot doel hebben de naamsbekendheid, aantrekkingskracht en betrokkenheid van een organisatie te vergroten bij de gewenste doelgroep.

 

Als we met u gaan samenwerken is dan ook het eerste wat we gaan doen: samen met u vorm en invulling geven aan uw employer brand. We beginnen met het identificeren van de Employee Value Proposition (EVP). De recruiter neemt gestructureerde interviews af met uw medewerkers om antwoord te krijgen op vragen als: Waarom werken uw medewerkers graag voor de organisatie? Wat bindt hen? Wat maakt dat zij hun baan met plezier invulling geven? en Waar liggen de belangrijkste uitdagingen?

Naast deze gesprekken met medewerkers spreekt de recruiter ook met de directie en het management.

Op basis van het EVP distilleren we vervolgens het employer brand en verwoorden dat in een allesomvattende zin en vijf tot zeven punten die uw organisatie karakteriseren en aantrekkelijk maken. Daarbij kijken we scherp naar de wensen en behoeften van de potentiële doelgroep en de overeenkomsten met wat uw organisatie daadwerkelijk te bieden heeft.

Wat is employer branding volgens Recruitin?

Onder employer branding verstaan wij alle activiteiten en campagnes die niet primair gericht zijn op het vervullen van vacatures, maar op het vergroten van de naamsbekendheid en aantrekkingskracht van onze opdrachtgever op de arbeidsmarkt bij de gewenste doelgroep.

Activiteiten die we bij employer branding kunnen inzetten zijn onder andere:

  • Korte bedrijfsfilms
  • Vlogs
  • Interviews en andere content voor op de Werkenbij-website
  • Aanwezigheid op beurzen
  • Open dagen
  • Content in branche specifieke websites of bladen
  • Free publicity
  • Sponsoring

Ter versterking van het employer brand benadrukken we de onderscheidende punten in alle uitingen. Dus niet alleen in vacatureteksten, maar in alle andere activiteiten die de we inzetten voor de employer branding. We maken daartoe een jaarplan met acties waarbij we elk kwartaal minimaal één activiteit plannen. De meeste kosten voor deze brandingactiviteiten zijn al verwerkt in ons tarief zodat u geen onverwachte kosten hoeft te verwachten.

Wilt u weten wat we voor uw organisatie kunnen betekenen?
Laat het ons weten via het formulier en we nemen snel contact op.