Bijna de helft van de vacatures is momenteel moeilijk in te vullen, zo blijkt uit recent onderzoek van het UWV. De krapte op de arbeidsmarkt is het meest voelbaar in de transport en logistiek, ICT, zorg en techniek recruitment.
Zeker als het gaat om techniek recruitment is de visvijver vaak klein en de meeste geschikte kandidaten zitten nog prima op hun plek bij hun huidige werkgever. Daarom is het belangrijk om eerst de basics van uw recruitmentproces op orde te hebben voordat u gaat werven voor uw technische vacatures. Alleen zo trekt u goede kandidaten met een technische achtergrond uiteindelijk écht over de streep. Dit zijn de 5 basics voor een duurzaam recruitmentresultaat:
1. Creëer een onderscheidende employer brand
Een kandidaat kiest bewust voor een nieuwe werkplek. Door middel van een onderscheidende employer brand – uw werkgeversmerk – krijgt u kandidaten in beweging. Door te vertellen wat u als werkgever uniek maakt, waarin u zich onderscheidt van uw concurrenten en wat u te bieden hebt. Met andere woorden: waarom ze juist bij u moeten komen werken.
2. Maak uw arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk. Én concreet!
U biedt ‘uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden’. Prachtig! Maar wat verstaat u precies onder ‘uitstekend’? Denk bijvoorbeeld aan: Een bovengemiddeld salaris en extra vakantiedagen, een goede pensioenregeling en zorgverzekering, een breed scala aan opleidingen of een auto van de zaak?
Oftewel, maak uw arbeidsvoorwaarden zo concreet mogelijk.
3. Zorg voor een informatieve én gebruiksvriendelijke website
Met een informatieve werken-bij-site biedt u kandidaten transparantie en geeft u hen een kijkje in de keuken van uw bedrijf. Door uw werkgeversinformatie te combineren met bijvoorbeeld verhalen van medewerkers, bedrijfsvideo’s, blogposts en uw vacatures, krijgen kandidaten een compleet beeld van wat werken bij uw organisatie inhoudt.
Uiteraard is het belangrijk dat uw werken-bij-site naast informatief ook gebruiksvriendelijk is. Dat wil zeggen dat de opbouw logisch is. Dat de teksten scanbaar en begrijpelijk zijn. En dat links en formulieren goed werken in iedere browser en op ieder beeldscherm.
4. Goede vacatureteksten met een duidelijke job value proposition
Een goede vacaturetekst geeft informatie over de waarde van deze vacature bij de werkgever (de job value proposition) en is doelgroepgericht, geloofwaardig en onderscheidend opgesteld. En o ja, vergeet de arbeidsvoorwaarden niet te vermelden.
5. Do the math: gebruik uw data bij het kiezen van uw recruitmentkanalen
Maak bij het bepalen van de juiste kanalen om uw doelgroep te bereiken goed gebruik van data-analyse: welke kanalen hebben de optimale cost per hire, de kortste time to hire en de beste quality of hire? Kortom: welke recruitmentkanalen en recruitmentmethoden hebben eerder succesvol kandidaten opgeleverd? Inzicht in eerdere recruitmentresultaten helpt u uw recruitmentbudget nóg effectiever in te zetten.
Do’s en don’ts voor techniek recruitment
Nadat de basics op orde zijn, begint de zoektocht naar de ideale kandidaat voor uw techniek vacature pas echt. Met deze do’s en don’ts vergroot u de kans dat u snel de juiste gegadigden vindt en hen overtuigt.
Spreek de taal van werkgever én kandidaat
Zelf weet u uiteraard precies waar uw organisatie voor staat en wat u zoekt in een kandidaat. Vertaal dit in uw techniek recruitment naar de kandidaatbeleving. Zowel in uw vacatureteksten en arbeidsmarktcommunicatie als tijdens gesprekken en assessments.
Wees zichtbaar in de branche
Succesvolle techniek recruitment begint bij zichtbaar worden en blijven in de branche. Bijvoorbeeld door meet-ups of inhousedagen te organiseren of deel te nemen aan interest groups. Of door een goede relatie op te bouwen met technische opleiders, vakbonden en andere stakeholders. Grote techniekevenementen of carrièrebeurzen? Wees erbij!
Gebruik de kracht van referrals
Uw huidige medewerkers beschikken over een waardevol netwerk en daar zitten vrijwel altijd geschikte kandidaten tussen voor uw openstaande vacatures. Vraag hen daarom om hulp bij het vinden van de juiste kandidaat. Met de juiste strategie en middelen is referral recruitment een krachtig instrument.
Maak het persoonlijk
Een onvergetelijke indruk maken? Zoek dan gericht naar kandidaten en benader hen met een persoonlijk bericht. Gewilde kandidaten worden immers vaker benaderd en reageren zelden op een standaard bericht. Haak daarom aan bij overeenkomsten en interesses en sluit aan bij hun belevingswereld. En een beetje humor doet het ook altijd goed in persoonlijke e-mailberichten.
Ook duurzaam recruitmentresultaat?
Recruitin is marktleider voor RPO in techniek en industrie. Met onze RPO-diensten bieden we u een fullservice recruitmentafdeling op locatie. Volledig schaalbaar en aan te passen aan veranderende omstandigheden.