In de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit dat u uw recruitmentproces volledig afstemt op uw doelgroep. Om uw vacatures sneller en beter ingevuld te krijgen én om meer te halen uit uw recruitmentbudget. Goed geformuleerde recruitment KPI’s en heldere rapportages helpen u daarbij. Welke recruitment KPI’s zijn maatgevend voor meer recruitmentsucces? Hoe vertaalt u ze met behulp van recruitment analytics in bruikbare informatie?
Recruitment analytics: volledig inzicht van source tot hire
Eindeloos zoeken naar de juiste kandidaat kost u veel geld. Net als een bad hire. Maar met alle nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van big data en recruitment analytics kunt u van source tot hire precies meten hoe effectief uw recruitmentproces is. Én daarmee uw recruitmentproces verbeteren voor een nóg beter resultaat: uw recruitmentbudget slimmer inzetten, sneller en beter uw vacatures invullen en minder verloop.
Acht recruitment KPI’s voor meer recruitmentsucces
Grofweg kunnen recruitment KPI’s worden verdeeld in drie categorieën: tijd, kwaliteit en prijs. Door deze categorieën met elkaar te combineren ontstaat een totaalbeeld van hoe effectief het recruitmentproces is, waar eventuele knelpunten zitten en waar ruimte is voor verbetering.
Laten we eens kijken naar acht belangrijke recruitment KPI’s:
Time to hire en time to fill
De time to fill geeft aan hoeveel tijd er zit tussen het publiceren van een vacature en het aannemen van de meest geschikte kandidaat.
De time to hire laat zien hoeveel tijd er zit tussen het benaderen van een kandidaat en het moment dat hij of zij de baan accepteert.
Deze recruitment KPI’s laten zien hoe uw recruitmentproces is ingericht en hoe uw recruitmentteam presteert. Werkgevers proberen deze tijden meestal zo kort mogelijk te houden. Want hoe korter de time to fill en de time to hire, des te sneller kunnen de werkzaamheden (weer) worden opgepakt.
Cost per hire
De cost per hire toont wat het aannemen van een kandidaat in totaal kost. Deze recruitment KPI wordt berekend door de totale recruitmentkosten – intern én extern – te delen door het aantal hires. Het globale gemiddelde geeft een goede indicatie voor het bepalen van uw overall recruitmentbudget. En een gemiddelde per vakgebied of zelfs per functietype zegt onder meer iets over:
- hoe efficiënt uw recruitmentproces is ingericht;
afgezet tegen benchmarkinformatie van vergelijkbare organisaties geeft dit aan op welke gebieden u beter of minder goed presteert. - hoe schaars kandidaten voor bepaalde vakgebieden of functies zijn;
zoekt u bijvoorbeeld een IT-specialist, dan is de cost per hire meestal hoger dan wanneer u een administratief medewerker zoekt.
Ontwikkeling wervingskosten door de tijd
Vergelijkt u de cost per hire over meerdere periodes, dan ziet u of de kosten voor het aannemen van goed gekwalificeerde kandidaten stijgen of dalen. Dit zegt iets over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, maar het is ook een belangrijke indicator voor hoe efficiënt uw recruitmentproces is ingericht. De recruitment KPI ‘Ontwikkeling wervingskosten door de tijd’ helpt u bij het afstemmen van uw recruitmentstrategie op de arbeidsmarkt en op uw organisatiedoelstellingen.
Efficiëntie per wervingskanaal
Hoeveel sollicitaties levert uw werken-bij-website op? Wat ‘doen’ bepaalde jobboards? Via welke wervingskanalen hebben geschikte kandidaten u gevonden en bij u gesolliciteerd? Inzicht in deze recruitment KPI helpt u kiezen welke recruitmentkanalen u het beste kunt inzetten.
Reactiesnelheid recruiter
Wilt u een goed beeld krijgen van de candidate experience, dan is een belangrijke recruitment KPI hoe snel kandidaten tijdens het wervingsproces een reactie van de recruiter krijgen. Welke reactietermijn en volgende stap worden gecommuniceerd? En is dit haalbaar voor de recruiter? Hoe langer een kandidaat moet wachten op een reactie, des te hoger de kans dat hij of zij voortijdig afhaakt.
Verloop nieuwe medewerkers
Deze recruitment KPI laat zien hoeveel aangenomen kandidaten nog in functie zijn na de proeftijd en na een jaar. Hoe hoog of laag deze KPI is, zegt iets over:
- of de verwachtingen van de kandidaat over uw organisatie en de functie kloppen met de werkelijkheid.
- hoe hoog de kwaliteit van uw onboardingproces is.
- of de aangenomen kandidaat binnen het team past en daadwerkelijk geschikt is voor de functie.
Tevredenheid hiring manager
Hoe tevreden is de hiring manager met de kandidaat die nieuw in zijn team komt? Deze recruitment KPI geeft aan hoe goed recruiters weten wat een functie inhoudt en welk soort kandidaat ze zoeken. Dit geeft aanknopingspunten voor het verbeteren van de informatieoverdracht naar de recruiter en de wijze waarop de recruiter kandidaten beoordeelt.
Recruitin maakt uw recruitment KPI’s visueel
Met een geavanceerd recruitment dashboard biedt Recruitin haar klanten realtime inzicht in de resultaten van hun recruitmentproces. Op basis van vooraf geformuleerde recruitment KPI’s ontvangt u maandelijks heldere rapportages. Zo helpen wij u vaststellen of u op de goede weg zit. En wij geven u duidelijke informatie om uw recruitmentproces steeds verder aan te scherpen en te verbeteren.
Ook duurzaam recruitmentresultaat?
Recruitin is marktleider voor RPO in techniek en industrie. Met onze RPO-diensten bieden we u een fullservice recruitmentafdeling op locatie. Volledig schaalbaar en aan te passen aan veranderende omstandigheden.