Werkgeluk is de sleutel tot succes op de arbeidsmarkt

Dustin Posthuma over werkgeluk

Dustin Posthuma stond aan de wieg van het RPO-concept van Recruitin en ziet werkgeluk als sleutel tot succes op de arbeidsmarkt.

‘In een complexe arbeidsmarkt weten wij de juiste mensen te vinden voor uiteenlopende posities. Ook in functies en branches waar schaarste heerst. Een van de redenen waarom wij daar in slagen is dat we werkgeluk als uitgangspunt nemen. We koppelen mensen aan posities en werkgevers waarvan we denken dat die hen voor lange tijd plezier en groei zullen geven. Dat we daar in slagen blijkt wel uit het feit dat 98% van de mensen die we bij een opdrachtgever plaatsen daar na een jaar nog steeds werkt.’

Werkgeluk en employer branding

‘Het recruitmentproces valt grofweg uiteen in twee processen: employer branding en jobmarketing. Om de juiste kandidaten te vinden, gaan we allereerst op zoek naar de waarheid van de onderneming: wat maakt nu dat mensen daar langer blijven werken, dat ze zich op hun plek voelen en hun vaktechnische uitdaging vinden. Een bedrijf kan misschien een minder goed imago hebben als werkgever, er werken altijd mensen die het er wél naar hun zin hebben. We spreken met hen en de kenmerken die we dan boven water halen verwerken we tot een employer brand en gebruiken we in de arbeidsmarktcommunicatie. Heb je veel vrijheid om zelf dingen uit te zoeken? Heb je betrokken collega’s? Een manager die strakke lijnen uitzet?

Met eerlijke informatie trek je niet alleen de juiste kandidaten aan. De praktijk wijst uit dat deze eerlijkheid zich ook vertaalt naar langere dienstverbanden. Wij adviseren onze klanten dus om als werkgever niet je beste been voor te zetten, maar je echte been…’

Een sterk en passend aanbod in de laatste fase van het selectieproces

Jobmarketing

‘Een goed begin is het halve werk. Met het inventariseren van functiekenmerken en het vertalen ervan naar een sterke vacaturetekst, maak je direct het verschil. En met het opzetten van een strakke planning en samenwerkingsafspraken wordt het traject van het zoeken, vinden, benaderen, interesseren, selecteren en aantrekken direct een stuk effectiever. Iedereen is goed aangesloten en werft met dezelfde verwachting.

Dan komt de werving zelf aan op het kiezen van de juiste instrumenten. We zetten meerdere cv-databaseaansluitingen in en plaatsen de vacature op een tiental jobsites. We draaien campagnes op social media, benaderen kandidaten op LinkedIn en vergeten vooral het netwerk van de eigen medewerkers niet. Dan bouwt zich vanzelf een projectfunnel op die uitmondt in gesprekken met kwalitatieve kandidaten.

Het klinkt misschien pretentieus, maar wij zeggen: als een kandidaat eenmaal in de laatste fase zit, gaat hij kiezen voor de functie waarvoor wij werven. Dat noemen wij trajectmanagement. Ons aanbod sluit dan zo aan op de behoefte van de kandidaat dat hij daar geen nee meer op zal zeggen. Dat komt omdat ons trajectmanagement gericht is op het werkgeluk van de kandidaten. En het lukt. Anders haal je die 98% retentie niet. Dat mensen die we plaatsen bij onze klanten lang blijven is de kroon op ons werk!’

Duurzaam recruitmentresultaat

Recruitin is marktleider voor RPO in techniek en industrie. Met onze RPO-diensten bieden we u een fullservice recruitmentafdeling op locatie. Volledig schaalbaar en aan te passen aan veranderende omstandigheden.